יונתן

יענר דערצונג אויף א-שיינע בוחר, א-שיינע נשומה * כבר 50 שנה שיונתן מפקד על כוחות צבא המכתש ומנהל קרבות גבורה מול טנקים סוריים ואש מצרית * לקראת השנה החדשה יש לו שתי משאלות גדולות * תנחשו מה השנייה

img517/2156/img2905ry8.jpg

יונתן הולוצדורף הוא מהאוהדים היותר ססגונים של הפועל ר"ג. בוודאי האוהד האשכנזי הכי אותנטי, כזה שגם מקלל באידיש ומדמה בשפתו הציורית קרבות עקובים מדם על מאחזים עקשים מול אויב אכזרי. כזהו יונתן, לוחם שבע קרבות, קצת עייף, קצת מתוסכל, עם המון צלקות בנשמה ושריטה אחת גדולה.

אישית, אני זוכר אותו במיוחד ממשחקי הכדורסל ביד אליהו מול המכבים הצוררים. תמיד עומד קרוב לספסל של הצהובים, פניו סמוקים מזעם, אצבעו מתנופפת בנו-נו-נו, חכו-חכו, בליווי שלל איחולים קשים וססגוניים ברוח ישראל סבא כלפי שמעון מזרחי, שמלוק, מיקי ברקוביץ' וכמובן השופטים.  שנים היה יונתן, כיום בן 54, תושב יהוד, חלק קבוע מנוף המכתש, עד שיום אחד נעלם לכמה שנים טובות, לקח קצת פסק זמן ואז לפתע חזר. אפשר לראות אותו כיום גם במשחקי חוץ – בלוד הקרובה ובקרית אתא הרחוקה. קאמבק ענק ששווה סיפור.

איך הגעת לאהוד את הפועל ר"ג?

 דרך אבא שלי, אליעזר. הוא היה אוהד שרוף ולקח אותי למשחקים. גם לאימונים היה הולך.

מאיפה הוא?

 הוא נולד בפולין, הוא עבר את היטלר יימח שמו. כל החיים הוא גידל אותי לבד. הוא ואמא שלי היו גרושים. אבא מאוד דאג לי, הוא רצה שאני אהיה משהו בחיים. אבל אני הלכתי להפועל ר"ג. אבא כבר לא חי. עכשיו אני ואמא בקשרים טובים מאוד. היא גרה בחולון, חיה עם עיראקי אחד, שדווקא אוהב אותי מאוד. אני נוסע אליה לעשות את החג.

מה למדת?

לא למדתי.

מה זאת אומרת?

למדתי שמונה שנים בבית ספר שמעוני, אחר כך לא למדתי.

אז מה עשית?

כל היום במכתש.

במה עבדת?

עבדתי במרכז הפועל ארבע שנים, הייתי שם שליח עד הצבא.

וחוץ מזה רק הפועל ר"ג?

גם אבא אשם בזה. תראה, לא היה לי בית חם, אבל היה לי אבא דואג לי מאוד, רק בסרטים אפשר לכתוב איך דאג לי. הוא היה מכסה אותי בלילה. הוא לא יצא מהבית עד שראה שאני ישן. הוא עשה לי אוכל תמיד, או שהביא מוכן. הוא דאג שאלמד, אבל לא שמעתי לו, וזו טעות.

מתי נפטר?

לפני שלוש שנים. אבל במשחקים של גבעתיים בכדורסל, שעמוס פרישמן מנהל שם, אני צועק תמיד – אבא שלי חי! הוא חסר לי, מאוד חסר לי.

מה מנחם אותך?

אני אוהב מאוד מוסיקה מזרחית, וגם יוונית. את שימי תבורי אני מאוד אוהב, ואת אריס סאן אני אוהב כל החיים, יש לי 13 תקליטים שלו.

יש לך עדיין פטפון של פעם?

כן. יש לי.

אז הפועל ר"ג זה כל החיים שלך.

אני אגיד לך – לא היה לי משהו אחר. רק כדורגל בראש. גם כדוריד, גם כדורסל, מזה הייתי חי. בגלל זה אני עם הרבה בנות לא הלכתי…

עליזה, אשתו (ברקע): הופה!

כן, לא הלכתי עם הרבה בנות, רק כדורגל בראש שלי. לכל מקום נסעתי. אני מוכן בשביל הפועל ר"ג לנסוע אפילו עד קרית שמונה.

ואם משחקים במטולה?

גם עד אילת אני אסע.

היית מקלל הרבה במשחקים של ר"ג.

כן. בנצרת עילית אני אמרתי פעם לשופט – תצלצל מהר הביתה, קרה לך אסון בבית. את זה אני זוכר, זה קרה מזמן. השופט היה שחור כזה, אז הוא נבהל. אל תשאל איזה בלגן היה.

מתי זה היה?

ליאון היה מאמן אז. מאמן טוב, הוא העמיד את השחקנים במקום. אתה יודע, קשטן אימן את ר"ג פעם, הוא הוריד אותה ליגה. אתה זוכר את זה?

בטח.

אז בשבילי הוא לא שווה גרוש. אני מאוד כועס עליו. אמרתי לו הרבה פעמים מה הוא שווה, אנחנו רבנו הרבה.

מה היית אומר לו?

אמרתי לו – תשמע, אתה ממזר, הרסת קבוצה. אז הוא אומר לי – לך תתאשפז. באה אשתו והתחילה לצעוק עלי, אז אמרתי לה – אני עם ציצים לא מדבר, רק עם קשטן. שלחתי אותה הביתה. אמרתי לו – מאמן שקיבל כל כך הרבה כסף והוריד קבוצה, אין לו זכות קיום.

אז אמרת. תראה איפה הוא ואיפה אנחנו.

יש לו מזל. הלוואי שיצליח בנבחרת. אני לא שם עליו עין רעה, שיצליח.

היו לך המון סיפורים עם מכבי ת"א בכדורסל.

היו הרבה. היו לי הרבה בעיות עם שמעון מזרחי. כל הזמן קללות אני והוא. אני אמרתי לו פעם אחת – כל הטרור שאתה עושה, יום אחד יתפוצץ לך המוח במילואים. הוא הלך אז הרבה למילואים. היו גם קללות כמו – שיהיה לך תאונה, שתישרף, שלא תזכה לחזור הביתה. וכל זה בשורה הראשונה ביד אליהו.

ככה מדברים?

ככה אני מתפרק.

ומה שמעון מזרחי היה אומר לך?

הוא לא היה עונה, רק פעם אחת הוא אמר לשוטר – מה הוא רוצה האדום הזה ממני?

מה עוד?

היה משחק שהפועל ר"ג כבר לקחה אליפות ממכבי. השופטים התעללו בקבוצה בצורה מלוכלכת מאוד. היה שופט אחד שאני אפילו הלכתי אליו לצד השני ואמרתי לו – תשמע, היום אתה הולך לקבל מכה קשה שלא קיבלת כל החיים שלך. אבל הכי מכולם היה שמעון אבידן ממכבי, לא ראיתי התנהגות כזו מלוכלכת. באמצע משחק הוא לקח למוסקוביץ' את היד כשבא להוציא כדור מהצד, כמו איזה פושע. זה היה כבר אליפות של ר"ג. אני חושב שספורט צריך להיות ספורט, אבל לא הפקרות ולא טרור.

ומכבי מה?

מכבי זה טרוריסטים. לקחת אליפות בכוח ועם שופטים? היה פעם משחק נוער איתם, בגבעתיים, ובא המנהל הזה שפרש, פנאן, ירד למגרש לעשות בלגן. הלכתי אחריו ואמרתי לו – תשמע, יש לך חמש דקות לצאת מהמגרש. אם לא, אתה הולך למות. אמרתי לו – בנוער אל תעשה טרור, מי שטוב שינצח. איך הם לא מתביישים בנוער לעשות טרור? הרי זה ילדים, זה בושה וחרפה. אתה מבין? זה בושה וחרפה.

img523/9675/59405499ub6.png

 אוי ואבוי! יונתן ליד ארז במשחק בקרית אתא

אתה כל הזמן מדבר על לנצח עם טנק סורי, מה זה אומר?

לנצח עם אש מצרית. כשאני אומר לשחקנים תנצחו עם טנק מצרי…

טנק סורי.

גם מצרי זה חזק. אז זה בשביל להכניס להם קריזה במוח, שישחקן יותר טוב.

אז איזה טנק?

טנק מצרי וטנק סורי זה אותו דבר. האויב רוצים לחסל אותנו? אז אנחנו נחסל אותם.

טנק סורי יותר חזק מטנק של צה"ל?

לא, צה"ל זה מספר אחד. הצבא הישראלי הוא הכי טוב. הבעיה שיש אצלנו שמאלנים בוגדים. לדוגמה, אורי אבנרי, שבגד במדינה ומלכלך אותה כל הזמן. למה המשטרה לא עוצרים אותו?

למה אתה לא צועק לשחקנים שינצחו עם טנק ישראלי?

כי טנק סורי זה יותר חריף.

כי זה טנק סובייטי?

גם סובייטי, גם רוסי, גם סורי, גם מצרי. כולם נגדנו, כולם באים לעלות עלינו. בשביל זה אני אומר את זה, שישחקו חזק.

ואש מצרית?

אש מצרית זה שאנחנו נכבה אותה עליהם. אני אומר את זה בקטע שישחקו טוב.

אתה חושב ששחקנים מבינים מה אתה רוצה מהם?

הם באמת מסתכלים עלי ואומרים – מה הוא רוצה מאיתנו?

לפני שלושים שנה היית יכול לצעוק את זה, היום לא מבינים מה זה טנק סורי.

לא מבינים? אז יבינו בדרךה הקשה. אבל עכשיו אנחנו צריכים שהפועל ר"ג יעלו לליגת העל ואז לעשות חגיגות חודש.

איך יובל נעים?

תשמע, יובל לפני כל משחק בא לתת לי נשיקה. גם אחרי המשחק הוא בא אליי. הוא היה שחקן טוב, אבל קצת עצבני. ואני רוצה שיובל יישאר פה הרבה שנים. גם קוריס אני רוצה שיישאר כי הוא נותן את כל הנשמה.

גם קוריס מנשק אותך?

גם קוריס. עכשיו אני רציתי לומר, שאם יעזבו פעם את המכתש, צריך שיקבלו איצטדיון חדש בר"ג.

אין מקום.

אי אפשר לשחק באיצטדיון ר"ג לעיני 50 אלף כסאות.

אז מה יעשו?

ישחקו בוינטר.

להרבה אוהדים קשה לבוא למגרש הזה.

אני אגיד לך משהו אחר, אפשר להודות לצביקה האוהד?

מי זה צביקה האוהד?

צביקה האוהד, שלוקח אותי לכל המשחקים. תכתוב שאני רוצה להודות לצביקה שגר ביהוד על ידי, שלוקח את יונתן לכל משחק. אני חושב שהוא בחור מצוין, שרק יהיה לו טוב ונמשיך ללכת כל שבת.

היתה תקופה שהפסקת להגיע. לא ראו אותך.

אני הפסקתי כי רציתי הפסקה.

למה חזרת?

געגועים למכתש הגועש. לא באתי, היה לי טוב, היה לי שקט, אבל כל הזמן חיפשתי בעיתונים את ר"ג. אני לפעמים צועק על הכתבים של ידיעות, למה אתם לא כותבים על ר"ג? אני מאוד רוצה שיהיו כתבות על ר"ג.

מה עוד אתה רוצה לומר?

אני רוצה לקרוא לאוהדי ר"ג שביום שישי נגד באר שבע יבואו להציף את המכתש. השחקנים מאוד רוצים את זה. אני מקווה שכולם יבואו. כל האוהדים חוזרים. יום שישי זה שידור ישיר, לא? אז אני מאוד מקווה שיהיה מלא.

איך זה נשמע באידיש?

יוזער אלע קימען דה שפיל שאבעס פאייטי, אי מגעייט אין ליגת על.

שזה אומר?

שזה אומר כולם ביום שישי באים למכתש, כדי לעלות השנה ליגה.

מה היית אומר לקבוצות היריבות?

א-ברעך פיס, אבל זה לא יפה, זה שתשבור רגל.

א-ברעך פיש?

גפילטע פיש. אתה יכול לכתוב שאני מאוד מאוד אוהב גפילטע פיש.

אשתך יודעת לעשות?

אשתי פרענקית, היא לא יודעת לעשות, אני קונה את זה ואוכל כל השנה. מאוד אוהב גפילטע פיש מתוק.

קנית לראש השנה?

יש לי, קניתי.

איזה אוהד אתה זוכר במיוחד?

לוטו. אני והוא היינו ביחד כל הזמן. היו לו המון בדיחות על הכיפאק, הקהל השתגע ממנו.

איזה שחקן אהבת מכולם?

השחקן הכי גדול שלי היה צביקה היימן. היה גם שאול חייק, שחקן גדול עם הראש, הוא היה אצלי בחתונה. בא, רקד, היה בסדר גמור. פעם אהבתי נורא גם את שייע פייגנבוים.

כי הוא גם ידע לדבר באידיש?

כן, הוא דיבר איתי אידיש, גם אבא שלו. עכשיו שייע רק בליגות נמוכות, הוא לא יכול להיות גבוה יותר. הוא כנראה לא מספיק טוב. אבל אני עוקב אחריו. הוא מאמן את אשקלון, עלו בשבת למקום ראשון בארצית, ראיתי בעיתון.

אז ר"ג עולים השנה?

תראה, זה חלום. כמה שנים ר"ג לא עלתה?

עשרים שנה. מאז קשטן.

כן, מאז קשטן הממזר. ואני מקווה שהשנה נעשה את זה. אם עולים ליגה, הקהל יבוא, יהיה הרבה מנויים.

מה אתה מאחל לעצמך בשנה הקרובה?

עלייה לליגת העל ושיהיה לי סוף סוף ילד. מקווה שהניסיונות יסתיימו בהצלחה. הגיע הזמן.

בת כמה אשתך?

46. אשה טובה, כל הזמן מאחלת שינצחו. אנחנו מנסים להביא ילד. אני מקווה שבשנה הבאה נצליח, מקווה שיהיה בסדר, ואז נעשה חאפלה במכתש.

הלוואי שתצליחו ואז תגיע למכתש עם אוהד חיזוק.

לא, כשהילד יגדל אני לא רוצה להביא אותו למשחקים. אני לא רוצה שישמע אותי מקלל. אין טעם. שיילך וילמד.

אז בשנה הבאה תביא דאבל?

אני אומר שכן. עלייה לליגת העל וילד, ואז יונתן לא רק מאושר, הוא ירקוד ברחובות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ראיונות, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על יונתן

  1. רוני שוחט הגיב:

    יונתן שלום
    היה כייף לקרוא את הכתבה איתך
    אתה אחד הגדולים
    שנה טובה וכל מה שתירצה יתגשם

  2. עודד הגיב:

    יונתן,
    מאחל לך שכל משאלות ליבך יתגשמו
    קודם כל ברמה האישית
    מכל הלב

  3. האורדון הגיב:

    מי יתן והשנה שלך תתגשם בענק , כולנו נבוא למסיבה שתעשה במכתש לכבוד הילד. נעטוף אותו בצעיף אדום
    רק בריאות שיהיה לך!

  4. א הגיב:

    ג'ונס הגדול
    אני זוכר ימים עליזים של שנות השבעים את האורדון יונתן צועד מהבית למכתש עם רדיו גדול על הכתף ומוזיקה של אריס סאן ואח"כ צועדים למגרש בחברת חשמל לראות את בני גוז בכדוריד או את קפלן בכדורסל
    יונתן אתה מלך
    רק בריאות
    אזוי…..
    אריס סאן חי

  5. בןאדם זהב!
    הוא מאותםהאוהדים שעזבו ולא הגיעו למכתשוכעת חזר.
    אוהד שרוף שמאוד מחובר לקבוצה , בן אדם על הכיפאק.

    שתיתגשמנה כל משאלותיך ,ושתזכה להביא בן למכתש,שם נעשה לו חגיגה!
    המון מזל ושנה טובה יונתן!

  6. המעורר הגיב:

    אגיט ייר , שנה טובה יונתן
    כמו שאתה לוקח ללב ואכפת לך כך תצליח בקרוב להביא בן לעולם . מי יתן ומשאלה זו תתגשם אצלך,

  7. איתן הגיב:

    לוטו ויונתן המציאו את הסטנדאפ קומדי במכתש,והיו להם המון מעריצים סביבם.
    הבי גזונט יונתן ,ותבורכו אתה ועליזה בשנה טובה ומאושרת בהריון ולידה ,אמן.

  8. צביקה אוסטרליה הגיב:

    יונתן שנה טובה והלואי שיתגשמו כל משאלותך אתה מדור הישן והטוב
    אפילו ספר עם מליון דפים לא יספר סיפור אחד עליך
    אבל סיפור קטן לי מיוחד
    משחק קשה בירושלים כדורסל נגד ביתר בעמק המצלבה 4 מעלות ניצחנו
    וכל הדרך עונש אריס סאן אבל אושר איתך תמיד
    ניפגש במכתש עוד השנה
    צביקה מסידני

  9. עמיר פרידמן מודיעין הגיב:

    יונתן – נשמה – שכל משאלותיך ייתגשמו.

  10. ש הגיב:

    יונתן המיתולוגי: בזכותך ושכמותך אני חזרתי למכתש אחרי שנות דור.
    זוכר שאהבת גם את עופרה חזה ז"ל.
    גם זכור לי שלפני כל משחק היית אומר: צריך רוני קלדרון ועוד 10 עיראקים ואז נעלה.

  11. ציון הגיב:

    יונתן היקר,
    מאז שאני התחלתי לראות את רמת גן מ 1965 אני רואה אותך במכתש ו במגרש המיתולוגי בשכון חברת חשמל , מה לא עברנו ביחד. ב ימי שישי שהיינו נוסעים בשנות ה 70 למשחק כדור סל באוטובוס של השחקנים בחלק האחורי שניסלה היה מעלה אותנו נגד גבת- יגור בקיבוץ יגור ולמחרת נפגשים שוב בקרית שמונה נגד הפועל המקומית . שלא לדבר על המכות בכמה משחקים .יותן יקירי שכל משאלותיך ( וגם משאלותיינו ) יתגשמו ונחגוג איתך דאבל בשנה הבאה עלינו לטובה…… שיהייה לך רק טוב

  12. חיים גרינפלד הגיב:

    שמור על עצמך ותהיה בריא, יונתן.

  13. ניר הגיב:

    האם בכוונה הושמט הפרט הביוגרפי שיונתן עבד כמדביר בגנים הציבוריים בגבעתיים?

  14. רפוליקו הגיב:

    אחת הכתבות היותר מרגשות שקראתי.זה מקביל לכתבה על לוטו האוהד באתר של האוהדים,לפני שנה שכתב בר-לב.ודווקא מ-לוטו הכי ריגש אותי,אפילו יותר מכל סיקור משחקי הקבוצה !
    יונתן בדרכו המיוחדת וההומוריסטית. איזה תענוג.
    פעם יונתן עלה לשידור של נתן זהבי,הזכיר את הפועל ר"ג,את המכתש ומשום מה התרכז בעניין שהוא אוהב מאד לאכול גפילטע פיש כמובן…
    אני זוכר ששנים הוא היה יושב מאחורי השער בחלק התחתון ומעודד ולפעמים מנצח על המקהלה הגדולה שישבו מאחוריו למעלה.זה היה בערך בשנות ה-80. אח.איזה ימים…
    יונתן,אני מאחל לך הרבה בריאות,ומצב רוח טוב,כמו שרק אתה יודע לעשות !!!

להשאיר תגובה

