עכו, 17 בינואר 1976

לכבוד משחק הצמרת בשבת קבלו מסע בזמן – 33 שנים לאחור

המשחק המסקרן מול הפועל עכו בשבת מחזיר תמיד את האוהדים הוותיקים למשחק המפוצץ ההוא עם סורינוב, קלדרון, שוחט וזילבר, ואחר כך לגומלין המרתק במכתש (2:3 לעיני 8,000 איש). את המשחק מול עכו במכתש 1976 אני זוכר כמו היה שלשום. את המשחק המפוצץ בעכו אני לא זוכר ולא מכיר מפני שלא הייתי בו. כשהיו מעלים ממנו זכרונות, לא היה לי מה לתרום והייתי מקשיב בדממה לעדויות מי התחיל ומי החזיר ומה בדיוק עשה סורינוב. זו היתה אחת העונות המרתקות בהפועל ר"ג בכל הזמנים, שהפכה בסיום לכישלון מהדהד. הפועל עכו עלתה לראשונה בתולדותיה לליגה הבכירה.

לפני מספר חודשים תפסתי סולם רעוע בבית, טיפסתי בזהירות והורדתי מהבוידעם שקיות ניילון עם שכבות כבדות של אבק. בתוכן שכבו במשך שנים ארוכות מאות קטעי עיתונים ומחברות על הפועל ר"ג, ובהם דיווחים שכתבתי על משחקי הבוגרים והנוער משנות השבעים. בין עשרות הניירות גיליתי רשימה בכתב ידי תחת הכותרת "הפועל עכו – הפועל רמת-גן". התחלתי לקרוא ולא האמנתי: זה היה דיווח שלי מהמשחק המפוצץ ההוא בגבעת נפוליאון. מה אתם יודעים, מתברר שהייתי גם הייתי באותו משחק, באבו אבוה הייתי, רק שהוא פשוט נמחק לי מהזיכרון. איך זה קרה, אני לא מבין. בין עשרות הפתקאות והניירות ששמרתי, גיליתי גם את הכרטיס שקניתי לאותו משחק.

אז הנה הדיווח על החוויה ההיא שעברתי, אוהד צעיר (מבית דתי) שנוסע למשחק חוץ באוטובוס שארגנו האוהדים. חיזרו איתי 33 שנים לאחור, לימים שבגרוש היה חור. הנה הדיווח מילה במילה.

* * *

השבוע שלפני המפגש בין הפועל עכו להפועל רמת-גן היה שבוע של מתח. ביום שלישי החלטתי שאני נוסע, ותהיה לי זאת הנסיעה הראשונה שלי בשבת! הוויכוחים עם אבא שלי והשכנועים לא עזרו, ואני רק הצטערתי שלא אמרתי לו שאני הולך לחבר. אבל בשבת שום דבר לא עזר. מצוייד באוכל אותו גמרתי בדרך למגרש, הגעתי בשעה 10.35. הנסיעה נקבעה ל-11.00 והמשחק היה אמור להתחיל ב-2:00. קניתי כרטיס לאוטובוס. ב-10.45 הגיעו שני אוטובוסי "ארגון מסיעי רמת-גן". עליתי עם האוהדים. הוויכוחים שקדמו לנסיעה עם הנהג לבין מארגן הנסיעה, אבישי, הביאו לכך שרק ב-11:50 זזנו. קיבלתי זאת בשלווה, משל אין זו הנסיעה הראשונה שלי בשבת.

הנסיעה היתה נעימה והמוסיקה שבקעה מהרדיו מ"קול השלום" הוסיפה נופך מיוחד לאווירה. מדי פעם עקף אותנו האוטובוס השני ואז היינו מאיצים בנהג לעקוף אותו. לחיפה הגענו ב-12.55, ועד שיצאנו ממבואותיה והגענו, לקח הדבר רבע שעה. במבואות עכו הצטופפנו כולם ליד החלונות עד שהמומחים שאין זו להם הנסיעה הראשונה פרצו בקריאה: הנה המגרש. ליד עצי תמר נראו חומות האיצטדיון. האוטובוס השני שעקף אותנו נתקבל על ידינו בצעקות – 'תחטפו ראשונים' כשהכוונה היא לאבנים.

הגענו למגרש. המוני אדם הביטו בנו. מבעד לחלונות ראינו את מבטיהם המזלזלים, הרציניים, הנפחדים מעט מהשד הרמת-גני. 'חותכים את הליגה', צעק מישהו באוטובוס. 'קורעים את עכו', השיב השני.

ירדנו וכולם מיהרו לקופות. כרטיס עלה 10 לירות (בצילום), קניתי לאחר עמידה של רבע שעה. נכנסתי לאיצטדיון תוך שאני מפלח פנימה ילד מקומי. היה יציע שנקרא גבעת נפוליאון, בלי מקומות ישיבה, והיציע שממול שלא היתה לו גישה עם זה שלנו היה מלא. עליתי למעלה, קצת עצבני מהנסיבות, מה עוד שהשחקנים שלנו כבר התאמנו כשהם סוחטים קריאות בוז מאוהדי עכו.

מצאתי חלק מהאוהדים שלנו והשתדלתי להיות קרוב אליהם כמה שאפשר. כדורגלני עכו התקבלו במטר זעקות עידוד, האווירה היתה מתוחה. הכרוז בירך את השחקנים והקריא את ההרכבים. ב-2.01 נפתח המשחק. גישושים. חייק בעמדה טובה מוסר במקום לבעוט. צעקנו קצת. 'לעודד לעודד', צעקו כמה שלנו, אבל לא עודדנו. היה נראה שאנשים חוששים. היינו מעטים בתוך ההמונים, השתדלנו לא לעורר תשומת לב. בדקה ה-25 כמעט שער לעכו כששחקן שלהם ניצב מול יעקובסון. הלב שלי קיבל התקפה, אבל יעקובסון שעמד על קו השער מחלץ. נס משמיים. מחצית. איך בית"ר נתניה קיבלה פה חמש? אני תוהה.

נפתחה המחצית השניה. עכו תוקפת, וההגנה עומלת קשה. נביל בעט חזק, אבל סורינוב מזנק טוב והודף. ואז פתאום מתפרץ שוחט לקהל וזורק עליו חול בהיסטריה אחרי שהקניטו אותו. היה נדמה לי שהוא מקבל אדום. קשה לראות. שחקנינו מקיפים את השופט. אחר-כך מתפזרת החבילה, ואכן שוחט בחוץ וחבל. אולי נצא מפה בתיקו.

רני קפרובסקי, שחקן עבר בר"ג, משוחח עם אוהדי עכו, כאלה שאין להם מושג בכדורגל. הם בטוחים שעכו היא הקבוצה הכי טובה בארץ ורמת-גן הכי חרא. פתאום טעות בהגנה וגול ראשון לעכו. קשה לעכל מה הולך. המשחק מופסק מדי פעם, כל הזמן התגודדויות או ויכוחים עם השופט. שוקי בועט החוצה, ואז בא הגול השני של עכו. ראיתי קבוצות שהישוו וניצחו אחרי שפיגרו בשני גולים, אבל לעשות את זה היום נראה שקצת קשה.

שוב פעם מופסק המשחק. אני משוחח עם נערים מקומיים על הליגה. חולפות עשר דקות ואני תוהה מתי יתחדש המשחק, ובכלל מה הולך שם במגרש? שוטרים רצים, הקהל של עכו מנענע את הגדרות ולא משחקים. אני רואה את השופט יורד לחדרי ההלבשה עם הקוונים, והקהל פורץ פתאום החוצה. אני יוצא לבד, מתערבב בתוך הקהל של עכו, לא רואה אף אוהד של ר"ג. פתאום כולם נעלמו. איפה אבישי, איפה אבי שפנצר? מחפש את האוטובוסים. מצאתי אותם במרחק מאה מטר מהמגרש. הגעתי אליהם בריצה, התיישבתי על המדרגות האחוריות. סוף סוף זזנו. זמן רב עמדנו עד שיצאנו מפקק תנועה ליד האיצטדיון. באוטובוס היה שקט, אף אחד לא דיבר, ניגוד מוחלט למה שהתרחש בנסיעה למשחק, כשכולם דיברו וצחקו והבטיחו שיוצאים מעכו עם שתי נקודות.

השענתי את ראשי על ברכיי, כשברקע נשמע השיר "ליידי מרמלד". עצרנו ליד מסעדה אחרי חיפה. בשעה 6.00 הגענו לרמת-גן. מעניין מה יהיה גורל המשחק.

עד כאן הדיווח.

סוף דבר: בבית הדין (בראשות הדיין חיים אלחדיף) ספגה ר"ג הפסד טכני וממאזנה הופחתו שתי נקודות.

הרכב ר"ג באותו משחק: יוז'י סורינוב, יוסי נעים, חיים וילקומירסקי, רוני לוריא, רוני יעקובסון, דני קאופמן, משה זילבר, שוקי דנישבסקי, רוני קלדרון, שאול חייק, שימעל'ה שוחט. מאמן: אורי ויינברג.

* * *

והערה על המשחק בהווה: השבת הזו הולכת להיות גשומה וסוערת ביותר. שיא החורף. מה הסיכוי שהמשחק יתקיים בכל מזג אוויר, ושלא נצטרך לנסוע לשווא שעתיים הלוך ושעתיים חזור? האם האיצטדיון בנהריה בנוי לעמוד מול כמויות של גשמים?

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על עכו, 17 בינואר 1976

1. ותיק. הגיב:

הייתי כנראה איתך באותו אוטובוס. לא חויתי טרור ופחד כמו שהיה בגיבעת נפוליון. כבר שירדנו מהאוטובוס עברנו בין קהל פנאטי יהודי וערבי שעשה לנו מי שברך… לא היה קשה לזהות את אנשי רמת גן לפי צבע עורם. האימרה איפה מדברים אידיש היתה הסיסמא כדי להכנס ליציע הנכון…האמת שעכו אז שיחקה בתזזית כשאלפים מקומיים יושב לנו על הצואר בגדרות. כל שניה המישחק מופסק ואין הרבה כדורגל. בסוף המישחק כל אחד עשה התגנבות יחידים בספרינט לעבר האוטובוס והחזרה היתה בדומיה מעיקה. מאוחר יותר התברר שזילבר קלדרון סורינוב ושוחט הובלו אחר כבוד לחקירה מישטרתית. רני קפרובסקי זל נפטר בנסיבות טרגיות. בעכו כיכבו האחים אסיאג ציון בקישור ושלום הסקורר. בקישור האחים אלברט וצרלי אדרעי ומעוז ההגנה היה דוניה שינהולץ. כן שיחקו שם מומי זעפרן המאמן והפרשן. ואיך אפשר שלא להזכיר את נביל מנסור שעשה לנו הרבה צרות.

2. לא ותיק הגיב:

אוהדי ר-ג היו תמיד קהל של פחדנים, כמו שכתבת עומדים בשקט ביציע ולא רוצים לעורר תשומת לב. או שבסיום שכל אחד לנפשו , אם היו תופסים מישהו מר"ג ומרביצים לו לא היה את החבר 'ה שיבואו לעזור לו.
    אחלה של אשכנזים חננות ,מה לעשות.

3. צביקה אוסטרליה הגיב:

תודה שלמה
    אני זוכר את המשחק כמו שהיה אתמול זה היה יום לפני הגיוס שלי לצהל
    עבדתי בתור מוכר כרטיסים וגם עם איתן קרוק במחסן חזרתי עם השחקנים באוטובוס
    ממש היה בידור היחיד שלקח ללב היה שוקי
    תמשיך ככה שלמה ממש מרגש
    צביקה בסידני

4. פופאי מכתש גבעתיים הגיב:

אני זוכר תמשחק במכתש כי הייתי בו כל הכרטיסים למשחק כבר נחטפו באמצע השבוע ואני זוכר כרטיס עלה 20 לירות
    שזה כמו היום בערך 100 120 שח
    ומה שהכי מצחיק שהגענו למשחק כל השערים כבר היו נעולים ואפילו בכרטיסים לא נתנו להיכנס כי המכתש היה מפוצץ ואני עם הכרטיס שלי שיש לי ביד קפצתי מעל החומה ונכנסתי למשחק כאשר הכרטיס שלי שלם חחחחחחחחחח
    במכתש היה רעש מחריד אוזניים למי שזוכר עור התוף כמעט נקרע מרעש הבוז ששרקו לשחקני עכו
    הפועל רמת גן פתחו בטירוף קלדרון דפק גול מאיזה 30 מטר לחיבורים של השער המערבי ותוך 20 דקות כבר הובלנו 0-3 במחצית רמת גן הורידה הילוך ו 2 שערים של עכו רק צימצמו את התוצאה
    צריך לזכור שהיה שיטת 2 נקודות לניצחון ועכו הובילה עלינו ב 7 נקודות רק שבועיים לפני כן ביתר נתניה ניצחה אותם וצימקנו ל 5 נקודות
    ושבוע לפני המפגש עכו לא שיחקה כי כל שבוע קבוצה אחרת היתה נחה ולא משחקת כי הליגה היתה אי זוגי נדמה לי היו 15 קבוצות
    ואז צימקנו ל 3 נקודות וניצחנו את עכו והפער ניהיה על נקודה אחת בלבד אבל בסופו של דבר לא עלינו ליגה

5. ברגר הגיב:

כתבה מרגשת ומרתקת, הייתי רוצה לקרוא עוד סיפורים על משחקי עבר גדולים, מאוד מעניין לשמוע על משחקים מהעבר מזווית האוהד

6. חובב הגיב:

בימים הרחוקים לפני הפרדת האוהדים היו הרבה מקומות שלא היה נעים להיות אוהד של הקבוצה האורחת. המקום היחידי ויוצא הדופן היה המגרש של בהי נצרת. היה שם ראש קבוצת הסדרנים שהכניס אותי ועוד חבר (שנינו בני 12-14) ודאג לנו. המקומות הגרועים ביותר היו טירת הכרמל, בית שמש, מגדל העמק ועכו.

היו זמנים אבל אני ממש לא מתגעגע אליהם – כי בסוף תמיד נשארנו בליגה א צפון…

7. עומר פרימור הגיב:

שלמה,
    זה היה חזק
    לשמוע ככה על תקופות אחרות בצורה הכי אותנטית שיש – קטעים שנכתבו אז.
    יישר כוח

8. ותיק. הגיב:

ללא ותיק-אתה ילד שאוהד את הכח או סתם אנטי הפועל. בהפועל רמת גן ניראה לך שהיו חננות.?כניראה עוד לא הייתה בתיכנון כשמשפחת אדיב. והכורדים מהשכונה על יד ברנר וכמה אשכנזים עצבניים פירקו את אוהדי הכח מכבי תל אביב מכבי יפו והפועל פתח תיקוה . אז לך תחזור לאתר הסגול וטפל בריגשי הנחיתות .

9. לשלמה הגיב:

מספר ראיונות נוספים מומלצים-
    חזי ויטקובסקי, שוקו נומדר, שולי גילרדי, ברשצקי, ירון בר לב, אורי המדרבק, קובי חסן, רונן חרזי…

10. שלמה מן הגיב:

תודה למחמיאים.

לזה שממליץ מעליי: כל השמות שהזכרת ועוד רבים וטובים אחרים רשומים אצלי וממתינים ליומם. את ירון בר לב על תקופתו כמנכ"ל המועדון אתה יכול למצוא כאן – http://maktesh.blogli.co.il/archives/19

11. מותק הגיב:

שלמה אם אפשר להוסיף לרשימת המרואיינים לעתיד אז בבקשה גם את שמריה יוסף בכל זאת הוא ושוקו הם מהצוות האחרון שעשה אצלנו עלייה לליגה הראשונה ולשמריה תמיד יש משהו מעניין להגיד באחריות

12. תמיד אפשר לראיין גם את.. הגיב:

שלמה וברטה,רועי קרמר,אריה מנדל,רמי נהג מונית,יודה ביילה,ועוד כמה ליצנים שמסתובבים בכופר.(אילן,וחסקל על הסיפור של היהלומנים הבלגים שבאו לרכוש את הפועל רמת גן)

13. פופאי מכתש גבעתיים הגיב:

לשלמה נראה אותך תעשה מבצע תשיג את רוני קלדרון
    לפי השמועות הוא דון קרלאונה בברזיל חחחחחחחחחח

14. איתן הגיב:

אחלה שלמה.
    היתה גם עונה לא רעה עם מכבי פתח תיקווה,בסגנון המכתש ועכו.
    בנפוליאון אתה חיפשת את שפנצר,כשאנחנו מהשכונה נצמדנו לאברם שועה מפיל הסוס במכתש,ורוקח.חוויות

15. יהורם איתן הגיב:

התגעגענו שלמה ,נוסטלגיה במיטבה.