אולפני גבע – הסוף

לא רק את המכתש גבעתיים עומדת לאבד * ביקור אחרון בנכס נוסטלגי

בעוד שבועות אחדים יימחק מהמפה בניין אולפני גבע ברחוב ויצמן פינת ריינס. במקומו יצוצו, כן ניחשתם נכון, כמה בניינים לתפארת. אולפני גבע הם אבן פינה בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי. כאן נוצרו יומני חדשות ומיטב הסרטים של שנות השישים והשבעים: קונילמל, גבעת חלפון אינה עונה, אלדורדו, אלכס חולה אהבה, דליה והמלחים, חור בלבנה ועוד. כתבה טובה שהתפרסמה ביום שישי ב"הארץ" סוקרת את ההיסטוריה של אולפני גבע.

לאורך שנים מזלזלת גבעתיים בשימור ההיסטוריה שלה. נראה שהמטרה הראשונה של ראשי העיר היא דירוגה בצמרת הדירות היקרות במדינה. עיר שהיא גוף בלי נשמה. שמעון בן-צבי, ראש המועצה הראשון של גבעתיים, היקצה לראשוני הקולנוע בארץ שטח להקמת האולפנים ובמשך שנים התגאתה העיר במרכז הקולנועי ששמו נגזר משמה. התהליכים האורבניים שעברה גבעתיים גזרו גם את דינו של המקום הנוסטלגי הזה. עירייה עם חזון היתה נלחמת לשמר את המקום כמוזיאון קולנועי, אבל ראשי העיר, החל ביצחק ירון ובמיוחד אפי שטנצלר ניחנו אך ורק בחזון נדל"ני. לא הייתי מתפלא אם שטנצלר, שמשמש כיום יו"ר קק"ל, היה שוקל להפוך את אדמות הכרמל שנשרפו לשטחי נדל"ן ומסחר. מתאים לאיש שבתקופתו הושבחה קרקע המכתש למגדלי ענק. גם בקדנציה של בן-שחר עד כה לא נוקפים אצבע בנושא שימור היסטורי. אצה הדרך לעוד מגדל. מעניין אם האנשים האלה היו מסכימים למחוק תמונות ילדות מהאלבום האישי בשביל צילום משותף עם קבלן ליד בניין מפואר.

רגע לפני שהורסים את אולפני גבע, קיבל יעקב גרוס, חוקר תולדות הסרט העברי, אישור מחברת הבנייה שעומדת להקים שם כמה מגדלי מגורים, לקיים תערוכת סיום בתור כבוד אחרון לאולפנים. חובבי הנוסטלגיה שיקפצו לבקר יגלו תערוכה צנועה עם כמה עשרות צילומים של כוכבי קולנוע על הסט (אורי זוהר, חיים טופול, גילה אלמגור, יוסף שילוח, הגשש החיוור ועוד), כרזות וסרטונים, בהם אחד על ההיסטוריה של גבעתיים.

אגב, יומני גבע צילמו את משחק האליפות של הפועל ר"ג ב-1964. משה פרל ייזכר כמבקיע שער האליפות, אבל ראובן כהן כבש באותו משחק שער נוסף בדקה ה-87, שנפסל בגלל נבדל. כהן היה משוכנע שלא היה בנבדל, ולכן הלך אחרי כמה ימים לקולנוע אסתר בת"א, קנה כרטיס לסרט רק כדי לראות ביומן גבע את שבריר השניה שבה כבש (לא היו הילוכים חוזרים). הוא השתכנע שלא היה אופסייד ויצא מהקולנוע.

לאחר שעה קלה של סיור בקומת התערוכה, יצאתי משם בפעם האחרונה בתחושה של החמצה, ובעיקר אכזבה מצד מדינה ועירייה שמוכרים כל פיסת אדמה, גם אם עליה עומד מונומנט שהוא נדבך וסמל היסטורי. באותו רגע צלע מולי ברחוב איש זקן. היה זה איצ'ה קירשנברג, מכוכבי הפועל ר"ג בשנים הראשונות לקיומו של המכתש. קירשנברג, כיום בן 80, נודע בזכות היותו פנדליסט שמעולם לא החמיץ. כשהזכרתי לו את זה עכשיו באמצע הרחוב, ליד אולפני גבע, הוא דווקא הודה שפנדל אחד הוא פיספס בכל זאת. ופנדל שהוא זכר במיוחד: מול מכבי ת"א במכתש. "הכדור פגע בקורה הימנית, הלך לשמאלית ונכנס פנימה". שאלתי אותו מה עם הראל, בן אחיו ומהכוכבים הצעירים והמבטיחים של הפועל ר"ג בתחילת שנות ה-80, שירד לפני שנים לארה"ב. "אני לא כל כך יודע מה הוא עושה", הודה איצ'ה בעצב, "הוא נהייה קצת דתי". ורסקין? מת לפני כמה ימים. והמכתש? אין מה לעשות.

שאלתי אם הוא רוצה להיכנס לאולפנים, שבעוד כמה ימים יהיו גל חורבות. "לא, לא היום, אני צריך לנסוע תיכף באוטובוס, שנים הייתי חבר דן, אני אקפוץ לבקר בהזדמנות אחרת". הזדמנות שכבר לא תהיה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

24 תגובות על אולפני גבע – הסוף

  1. dvorit הגיב:

    ממש ממש אשתדל להגיע.
    תודה.

    • בורוכוב הגיב:

      ראובן בן שחר שאין איתו שחר,רק חושך,בחירות בדרך ,תתחיל לבדוק עבודה חדשה ,אתה קדנציה נוספת תעשה ברחוב המעין היכן שהיתקינו לך מצלמה ,ממה אתה מפחד ,אתה ראש העיר הראשון ,שיש לו מצלמה ליד ביתו ,אין שבוע שאתה לא נמצא בכותרות קרי בעיתונים,תתחיל לחשוב לגבי העתיד ,נעשה הכל שאתה לא תהיה ראש העיר הבא ,נגייס את כל תושבי בורוכוב -בגלל המכתש -אולפני גבע -התחלנו לעבוד בשטח ,אנחנו נרעיל את השטח יש לנו מספיק זמן לטפטף רעל ,כמו מטפטפות לאט אבל בטוח סוף הקדנציה בדרך

  2. אדום עתיק הגיב:

    ה"עתיקים" יודעים שמקורם של אולפני גבע בבנין שמעל בריכת השחיה בגבעת רמב"ם כיום בית אלון .רק למען הדיוק ההסטורי. כשהיו שיעורי שחיה חובה היינו מתפלחים והולכים להציץ ב"אולפנים" ועל הדרך היינו גונבים פילמים שהיו מתלקחים נהדר .

  3. ברחתי מגבעתיים בזמן הגיב:

    שטנצלר ובן שחר הלך הזרזיר אצל העורב,שני מושחטים עם קבלות ביד. איכסה עליהם איך הפכו את העיר לקוביות בטון עם אדניות.לא מספיק הפכו את כל רחוב בן צבי למצבות שיש של 10 קומות עוד יש בנינים חדשים שלמרות שכבר גרים שם כבר משפצים ומרחיבים ומוסיפים מרפסות… מה עם קצת משהו לנפש מר בן שחר ? צא מהקיבעון שלך חתיכת פחדן נמושה ותלחם על המכתש. אפס בריבוע,תאטרון גבעתיים אחד לא מספיק. הרסתם את העיר ,אין לכם שום שאר רוח.

  4. סוקרטס הגיב:

    עצוב ומעליב שככה מתייחסים לעבר. או כמו שאמר צ'רציל עם שלא זוכר את עברו אין לו עתיד.

    • בורוכוב הגיב:

      כן הקבלן ס.אלון קנה את המקום תוך חודשים הורסים אותו,ומה יבנו עוד מגדלון ואו שנים,אבל מי סופר ,העיקר משפצים רחובות , ואת העיר יחנקו עם מגדלים גם במכתש שני מגדלים לתפארת מדינת ישראל ,גם שם יחנקו את התושבים ,גזים,מכוניות,מחלות ראה ,תוספת של מאות כלי רכב בשטח המכתש ,פגיעה קשה בגני ילדים,בתלמידי בורוכוב וקלעי ,ינשמו גזים כל יום ,חומר למחשבה,מרעילים את שכונת בורוכוב

  5. גורנישט הגיב:

    גבעתיים זבל של עיר.העיקר שהם משוויצים שהם מקום 2 במדינה ביוקר דירות. מה השוויץ בזה? אם העיר לא היתה על יד תל אביב לא היה מה הרבה מה להציע. גורנישט מיט גורנישט.
    ראש עיר נרפה וחלש כמו בן שחר לא נראה שנים בערים שלנו.

  6. איתן הגיב:

    לבקשת העמותה ,מנכל המועדון אלון קיטלמן אישר הוצאת אוטובוס מאורגן למשחק מול סכנין ביום שני.
    כרגיל,היציאה מהמכתש כשעתיים וחצי לפני תחילת משחק.
    עלות משוערת15 לילד,30 מבוגר- כרטיסי הזמנה למשחק יחולקו כרגיל .
    אבי ריימונד יחלק לכל אוהד מכנסיים רשמיות מועדון מעונת העלייה.ׁ(כפכפי ים בגמר מבחנים להישארות).
    אל תגיד אבל,חבל,אולי,ילדים נוער מבוגרים נשים וגימלאים נוסעים להביא נצחון.
    זה יהיה האמאמא של הקמבק :
    לאימות הרשמה לסמס SMS 052-6259770

  7. שליימה הגיב:

    אתה מפעיל לנו שוב ושוב את בלוטת הדמעות…

  8. תושב גבעתיים הגיב:

    זו מזמן לא העיר שאהבנו וראובן בן שחר
    גומר לנו על רסיסי ההיסטוריה האחרונים של העיר.
    צא להילחם על המכתש ראש עיר נמושה שכמוך
    תשאיר לנו מעט גאווה לעיר שכה אהבנו.

  9. פופאי הצלת המכתש 2011 !!! הגיב:

    הלוואי שכל הקבלנים בעולם המסריח הזה יקבלו סרטן
    שיוכל אותם וכל בני משפחתם הטינופות

  10. תושב,רחוב המרי הגיב:

    לצערי הרב כתושב גבעתיים שהצביע בן שחר ונוכח בטעותו, אין ברירה אלא להמתין שהטבע הפוליטי יעשה את שלו ויטאטא את החוליה החלשה של העיר אל פח האשפה של ההסטוריה. אין ספק שזה יקרה בבחירות הקרובות במיוחד אחרי שבן שחר הנמושה העלה את מיסי הארנונה בשיעור גבוה מהרגיל והסתתר מאחורי טיעונים משפטיים קרים. הוכיח בזה כמה הוא אפס ומאופס חסר רגישות למצוקת חסרי יכולת, פנסיונרים וקשישים שאין להם. בקמפיין בחירות בעוד שנתיים תראו את כל אותם אלה שבן שחר התנכר להם איך יבוא להחניף להם. מגעיל. תודה על הכתבה בנושא אולפני גבע , באמת עצוב. אשתדל להגיע בימים הקרובים.

  11. נוסטלגיה הגיב:

    הראל קירשנברג היה סוחט הפדלים הטוב בארץ.
    הנפילה שלו אחרי "הכשלה" ברחבה, כשכל גופו מתמוטט והוא צונח עם שתי ידיו מושטות לפנים
    היוו מודל לחיקוי אצל רבים וטובים בכדורגל של אז.

  12. נוסטלגיה הגיב:

    סוחט הפנדלים, כמובן.

  13. ברק טל הגיב:

    ראובן בן-שחר, עוד לא מאוחר להציל את המכתש. אל תהיה כמו קודמיך בראשות העיר. קצת חזון, יוזמה, תושיה, שאר רוח. אתה מסוגל לעשות את זה, אתה רק צריך לרצות. אנחנו תושבי גבעתיים נגבה אותך ונתמוך בך בכל מהלך למען הצלת המכתש. רק אתה יכול. עוד מפלצת בטון תכניס אולי כסף מארנונה לקופת העירייה, אבל שימור ההיסטוריה של העיר תיתן לך את תמיכת כל תושביה.

  14. אורדון לא מופתע הגיב:

    מבן שחר לא תגיע הישועה. האיש הוא הנפל הכי גדול שהיה בעיר הזו.
    כן היו פה נוכלים בעיריה אבל חדל אישים כמוהו לא נראה הרבה זמן. הוא לא יציל את המכתש.
    החכם כבר הספיק להתראיין לפני כמה חודשים על פרוייקט 70 הקומות בעיר… והציג את היתרונות במגדל כזה… הרבה משרדים הרבה תעסוקה והרבה ארנונה…. נאמר בגלי צהל על הבוקר …
    ראש עיר? רק קפלן!

  15. בורוכוב לעד הגיב:

    גבעתיים שכולנו מכירים כעיר שלווה, תרבותית ונעימה מתגלה כמקום של נבלות ושחיתות בצמרת העיריה. הקומבינות מדברות, מה אכפת לראש העיר אם הקבלן רוצה לבנות על אולפנים קולנוע או על מגרש כדורגל ? הרי הקבלנים האלה מממנים את מערכות הבחירות של ראשי עיר וכך נוצר מעגל קסם של שחיתות הון ושלטון. גועל נפש של עיריה,הרסתם את העיר במגדלים שלכם. מחקתם זכרונות ילדות תמורת נזיד עדשים

  16. ותיק הגיב:

    גבעתיים היא כבר מזמן לא העיר שעליה גדלנו.
    הכל כסף מגדלים קומבינו ומזימות.
    המכתש הוא הדבר הכי טהור והכי טהור שנשאר לנו.
    צריך להילחם עליו בכל מחיר וכל האמצעים כשרים.

  17. אולפני גבע זה לא המכתש הגיב:

    אני ממש לא בטוח שבעניין אולפני גבע ראש העירייה אשם כפי שהוא אשם ללא ספק בנושא המכתש. ההקבלה לא מדוייקת.

    אולפני גבע היו בבעלות פרטית מאז ומעולם והבעלים הם שרצו לממש את האדמה לכסף. זה לא שמדובר פה על בניין לשימור היסטורי אלא יותר (אולי) בהקמה של מוזיאון קטן שהיה הופך לזולל כסף לדורות.

    זה לא מוריד בגרוש מהפשע הנורא שבן שחר מאפשר להתקיים במכתש.

    אגב, השטח שבו מדובר קרוב למקום מגוריו של ראש העירייה ולפיכך דאגו מי שדאגו שלא יבנו שם מגדלים אלא בניינים ברוח הסביבה – פחות או יותר.

  18. בחייאת שלויימה תן פוסט לעניין הגיב:

    תן מלחמה שניכנס לבלוג ונגיב כמו אחרי גולים
    מה הכתבות המשעממות האלו

  19. גולומב הגיב:

    ביקרתי בתערוכה וממש חבל על פיסת היסטוריה.

  20. פטליניו הגיב:

    אולפני גבע,
    עצוב לראות את פיסת ההיסטוריה של הקולנוע ובפרט של מדינת ישראל נמחקת.
    מישהו יכול לחשוב לעצמו שאולפני MGM או הוליווד יזוזו ממקום בשביל בטון?

    גבעתיים-יהיו עד 25.3 שתי נחלות תרבות, אולפני גבע והמכתש. יום אחרי זה ישאר רק המכתש.
    אח, עצוב עצוב

  21. תושב הגיב:

    ראובן בן שחר שותף של משפחת דרזיה בקידום פרויקטים בעיר . מה אתם רוצים ממנו הבנאדם איש עסקים .
    אפשר לבדוק איפה וממי רכש דירה לאחרונה .

כתיבת תגובה